Kerst in de zon - Reisverslag uit Philipsburg, Verenigde Staten van Jette Soeteman - WaarBenJij.nu Kerst in de zon - Reisverslag uit Philipsburg, Verenigde Staten van Jette Soeteman - WaarBenJij.nu

Kerst in de zon

Blijf op de hoogte en volg Jette

06 Januari 2013 | Verenigde Staten, Philipsburg

Lieve allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen, dus ik zal jullie weer een update geven. Maar eerst:

Allemaal een heel gelukkig Nieuwjaar toegewenst!!!

Okee, haha, dat is dat, dan nu verder met mijn avonturen op Sint Maarten!
Ik heb de afgelopen weer een heleboel leuke dingen gedaan. We hebben onder andere op die boot gevaren waar ik in mijn vorige verslag over vertelde, maar ook hebben we kerst (met alle bijbehorende feestjes) en oud&nieuw gevierd!

De donderdag voor kerst hadden we een kerstfeest van ons stagebedrijf. Met de vier stagiaires zijn we ernaartoe gegaan en ik vond het allemaal best spannend. Iedereen had de dagen ervoor verhalen lopen vertellen over de vorige feesten en die schijnen over het algemeen veel alcohol en dansen te bevatten. We wisten dus niet precies waarin we zouden belanden, want dit was niet zomaar een bedrijfsfeestje zoals de feestjes die we in Nederland kennen.
Toen we daar aan kwamen lopen werden we eerst ontvangen door Brenda, de eigenaresse. Zodra we een drankje hadden gekregen zijn we het huis gaan bekijken, want dat was een leuk huisje. Het huis waar het feest werd gegeven is van de vriend van Brenda en hij doet niet aan haar onder qua geld. Oftewel, een veel te groot en luxe huis op een heuvel met uitzicht over Philipsburg. Alles was aanwezig, van een zwembad en bubbelbad tot een buitenbar, basketbalveldje en een tv groter dan een bed. Na een paar drankjes werd het buffet geopend, dat was ook wel speciaal. We hebben namelijk met alle aanwezigen eerst het eten gezegend en Patsy deed het gebed. In Nederland maak ik dat nooit mee, het eten zegenen met een groep van zo’n 70 man. Dus dat vond ik wel gaaf om een keer mee te maken!
Het eten was vervolgens ook super lekker, er waren allerlei verschillende gerechten waar je wat van op kon scheppen. Mijzelf kennende wilde ik natuurlijk alles proberen, dus ik had echt een bult op mijn bord! Och, wat was dat eten lekker, zeker voor een buffet!
Na het eten was het tijd voor nog een paar drankjes en zelfs shotjes! Heel raar, om met al die mensen, die je overdag (meestal) serieus bezig ziet, opeens shotjes te nemen. Vervolgens werd de feestvreugde alleen maar groter en stonden heel veel mensen te dansen. We hebben leuk meegedaan totdat iedereen naar huis begon te gaan. Toen hebben wij ook redelijk snel de auto terug naar huis gepakt, want de dag erna moesten we wel gewoon weer werken! Gelukkig pas om 10 uur, dus we konden een uurtje langer in ons bed blijven liggen!

De zondag daarna hadden we dus die boot gehuurd, waar we uiteindelijk met 13 man op zijn gaan varen. We hadden eerst de catamaran (dus met zeil) gehuurd, maar hij had ons geupgraded naar een grotere boot. In de haven bleek dat dat helaas een boot was zonder zeil, maar het was nog steeds wel een hele gave boot!
We gingen een rondje om het eiland varen en onderweg zouden we een paar keer stoppen om te snorkelen en zwemmen. Het eerste stuk was heel gaaf, omdat de zee aan de oostkust van het eiland die dag heel ruw was. Het was sowieso een wat minder mooie dag, wat aan de ene kant jammer was, maar achteraf ook wel fijn omdat ik anders levend verbrand was! Maar het eerste stuk ging de boot dus alle kanten op en voelde het af en toe echt een beetje als een achtbaan aan. Na een klein half uurtje waren we langs het woeste stuk zee en mochten we ook op het voordek liggen. We zijn eerst langs Pointe Blanche gevaren en dat was erg leuk, omdat we het huisje waar pap en mam zaten, toen ze hier waren, konden zien. De kliffen en rotsen waren indrukwekkend om te zien, want vanaf zee zie je pas echt hoe hoog en ruig die azijn. Na een stuk langs de zuidkust van Sint Maarten gevaren te hebben, leek het me leuk om een praatje te gaan maken met de kapitein. Zodra ik bij hem kwam staan schoof hij op, zodat ik naast hem kon komen zitten op het ‘stuurbankje’. Toen ik eenmaal zat en geïnteresseerd alle schermpjes en knopjes ging bekijken, stapte hij van het bankje af en zei dat ik best mocht sturen. Nou, dat laat ik mij geen twee keer zeggen en heb meteen het stuur overgenomen. Dat was super leuk om te doen en het is lastiger dan ik dacht. Om de boot netjes recht te laten varen ben je constant aan het sturen. Misschien was het ook zo omdat ik het natuurlijk helemaal niet kan en ik die boot gewoon niet goed recht kon houden.
Bij La Samanna, een groot resort waar wij met onze stage ook regelmatig te vinden zijn, zijn we voor anker gegaan en hebben we lekker gezwommen in de zee. Althans, het zwemmen was een bijkomstigheid omdat je terug naar het trappetje moest zwemmen. Het was namelijk ongelofelijk leuk om van de boot af te springen! Duiken, bommetje en zelfs salto’s waren in allerlei vormen en maten te zien.
Daarna zijn we doorgevaren langs de westkust, waar weer grote golven stonden. Al snel hadden we de beste plek van de boot ontdekt, namelijk helemaal voorop terwijl je half over de reling hing! Je zag allemaal golven op je afkomen en de boot ploegde zich erdoorheen! We vlogen echt over de golven, ik denk dat dit nog wel een stukje spannender was dan voorop de Titanic staan, Kate en Leonardo!
En we deden absoluut niet onder aan die twee, want ook bij ons was er een groep dolfijnen!!! Opeens riep de kapitein dat hij in de verte dolfijnen zag! Er lag al een ander bootje naast en we zijn met onze boot ook snel ernaartoe gevaren. Het was echt heel leuk om die beesten in het echt te zien. Ze deden niet de kunstjes die de dolfijnen in Harderwijk doen, maar we hebben ze wel heel goed kunnen zien, want ze waren echt op 5 meter afstand van de boot! Op een gegeven moment hadden ze genoeg van ons en zijn ze ondergedoken. Toen zijn wij ook maar weer verder gevaren.
Na een korte snorkelstop bij Creole Rock, waar helaas niet heel veel te zien was door de woeste zee, voeren we via de noordkant door naar Pinel Island. Hier werden we met een bootje vanaf de grote boot naar het eilandje gevaren en hebben we daar heel lekker geluncht. Bij Orient Beach zijn we ook nog even gestopt om weer van de boot te springen. Het laatste stuk terug varen heb ik weer voorop de boot gestaan. Voordat we het wisten waren we weer terug in de haven en zat ons dagje op de boot er alweer op.

Twee dagen later was het kerstavond en begonnen bij mij de eerste heimweegevoelens op te komen. Kerst vieren we altijd met de familie en ik hecht hier elk jaar weer heel veel waarde aan. Ondanks de 7000 km tussen ons hadden we wel besloten onze grote traditie vol te blijven houden. Op kerstavond hebben we dus met drie gezinsleden in Enschede, één gezinslid op Sint Maarten en een Skypeverbinding ertussen het Kerstverhaal gelezen. Er grappig, pap, mam en Dirk voor de haard en ik in een shirtje op bed.
1e kerstdag zijn we begonnen met een heerlijk kerstontbijt met kerststol (jaja), stokbrood en allerlei andere lekkere dingen. Daarna zijn we met onze groep naar het strand van La Bamba gegaan. Daar hadden ze namelijk precies het zelfde idee als dat wij hadden. Iedereen bracht zelf iets te eten mee en daarna hebben we een groot buffet gemaakt en lekker met alle mensen geluncht en avond gegeten.
2e kerstdag hebben we weer eerst lekker ontbeten en daarna zijn we naar het strand van Divi Beach Resort gegaan. Dat was een erg mooi strand met donkerder zand, waardoor je voeten na vijf stappen in brand stonden! Maar de zee was helder blauw en het uitzicht was erg mooi! Die avond hadden we een groot kerstdiner op Karakter voor alle Nederlandse stagiaires. Dit was heel erg gezellig, het voelde toch nog een beetje vertrouwd met zijn allen. We hebben een heerlijk driegangen menu gehad en de hele avond was het bier gratis! De avond ging dus tot laat door en we hebben met een groep van ongeveer 50 man gegeten. Erg leuk om kerst zo af te sluiten!

Na twee dagen werken, was het alweer weekend en konden we weer leuke dingen gaan doen! Omdat er vrijdag geen animo was om naar de Soggy te gaan, hadden we besloten om zaterdag naar de Bliss te gaan. Velen waren daar nog niet geweest, dus dit stond nog op de ‘to-do list’.
Na een gezellige avond wilden we de volgende dag naar een nieuw strand. Erwin had van een collega gehoord dat Baie Rouge een erg mooi strand was. Na een lange zoektocht door wijken waar huizen groter waren dan sommige Nederlandse dorpen, vonden we uiteindelijk het goede strand. Nou, de collega van Erwin had wel gelijk: Wat een ongelofelijk mooi strand! Het was best geel, aan de zijkanten afgegrensd met grote rotsen en het water was zo helder dat je de zandkorrels op de bodem van elkaar kon onderscheiden!

Daarna was het tijd voor oud&nieuw! De grote groep had besloten naar Tantra te gaan, maar omdat de kaartjes 30 dollar waren, had ik daar niet zoveel zin in. Er was een huisfeest bij vrienden van ons die in Philipsburg wonen. Ze hebben een groot dakterras waarop je de baai van Philipsburg helemaal ziet, erg mooi! Vanaf dat dakterras hebben we dus afgeteld en het vuurwerk bekeken, wat een ervaring! Er was genoeg champagne en er waren zelfs oliebollen gehaald bij de Nederlandse bakker op het eiland!
Na een korte Nieuwjaarsduik (onder het motto: je bent maar 1x op Sint Maarten, nu kan het) zijn we over de Boardwalk gaan wandelen en bij het Holland House uitgekomen. Nee, het is niet zo erg als het klinkt, wees maar niet bang, het is zelfs best chique daar! Het Holland House is een luxe hotel aan de Boardwalk en we hebben een vriend die daar werkt. Met drie meiden zijn we daar redelijk makkelijk binnen gekomen en hebben we de rest van de avond daar doorgebracht. Daarna zijn we naar huis gegaan en moe ons bed in gedoken.

De dag daarna stond de enige echt Sint Maartense Nieuwjaarsduik op het programma! Met zijn allen zijn we naar Karakter gegaan en hebben we een plekje gevonden tussen honderden andere Nederlanders die ook het nieuwe jaar gingen vieren met een verfrissende duik. Na een wel heel erg uitgebreide warming-up (ja, dat is nodig :P ) hebben we afgeteld en zijn we met belachelijk veel mensen tegelijk het water in gerend. De rest van de dag hebben we lekker geluierd op het strand, want we waren ook niet tot heel veel meer toe in staat.

Gisteren moest ik opeens nog een dagje meehelpen bij onze transfer department. Zij brengen mensen van het vliegveld naar hun hotel of andersom. Ze hebben het op het moment heel erg druk en ik moest dus op het laatste moment bijspringen. En het was niet zomaar bijspringen, want ik had meteen 3 transfers van of naar Oyster Pond. Dat is een baai waar een paar grote resorts aan zitten (onder andere de Westin) en vanaf het vliegveld is het ongeveer 45 minuten tot een uur rijden. Ik ben in 6 uur tijd drie keer heen en weer gereden! En niet in zomaar een auto… Ik reed in de best nieuwe, super grote, veel te breed voor deze wegen, Ford Explorer van onze baas. Ik heb een plaatje van internet bij de foto’s gezet, hij is echt enorm. Zeker als je een klein scheurbakkie als de onze gewend bent! Gelukkig is alles goed gegaan en heb ik iedereen veilig vervoerd zonder de auto te beschadigen.

Dat was het verhaal weer, nu de weetjes:

- God straft meteen voor mijn goedkope keuze om naar een huisfeest te gaan, in plaats van de dure club. Ik had geld in mijn jurk gestopt, voor het geval ik nog geld nodig had. Vervolgens heb ik mijn jurk tijdens onze nieuwjaarsduik om 1 uur ’s nachts uitgetrokken en nooit meer aan mijn 40 dollar gedacht. Die is dus op het strand blijven liggen en waarschijnlijk door een cruiseship passagier gevonden. Ik hoop dat hij er lekker van heeft geluncht of er een leuke nieuwe broek mee heeft gekocht!
- Met de Nieuwjaarsduik op Karakter was er erwtensoep en broodjes Unox. Heel veel Hollandser kon het niet!
- Mijn huisgenootjes hebben 1e kerstavond gegeten bij de Burger King. Dit konden Alexandra en ik echt niet over ons hart verkrijgen, dus zijn we nog een keer langs het buffet bij La Bamba gelopen en daar ons kerstmaal bij elkaar gesprokkeld.
- Op stage hebben we het nieuwe jaar ingeluid met een nieuwjaarsontbijt. We hebben allerlei lekkere croissants, pains au chocolat en chaussee aux pommes gehad. Als drinken kregen we champagne met sinaasappelsap gemixed, erg lekker.
- Voor transfers, die ik moest doen voor onze transfer department, is het heel normaal om een fooi te krijgen. Ik heb in totaal voor 4 transfers al 65 dollar verdient! Heb ik mijn verloren geld weer een beetje goed gemaakt.
- Vrijdag heb ik eindelijk mijn pakketje van Thomas ontvangen. Het thema was Nederland en ik heb allerlei leuke dingetjes gekregen! Een delftsblauw beeldje van die twee zoenende mensjes, een houten tulp, een kaarsje in de vorm van een tulp en een boek. Verder zat er strooigoed, een chocoladeletter, drop, koekjes en speculooshagelslag in! Ik kan er nog wel een paar weken tegenaan!

Het einde begint te naderen, zowel van dit verhaal, als van mijn stage! Het is raar, want de eerste mensen zijn alweer terug in Nederland! We hebben een uurtje geleden Maartje en Adinda op het vliegveld afgezet. Heel raar, nu slaap ik opeens alleen op mijn kamer! Het is echt super leeg, hopelijk went het snel. En over ruim een week gaat Yvet ook al weg, dus dan begint ons huis echt leeg te worden! Vandaag voelt haast een beetje als het begin van het einde, omdat iedereen vanaf nu begint terug te gaan naar Nederland. Het leven dat je hier in 5 maanden hebt opgebouwd begint alweer af te brokkelen!
Maar ik begin toch wel echt zin te krijgen om terug naar huis te gaan, ook al snappen jullie er niks van. Iedereen roept heel hard dat ik moet genieten van de plek waar ik nu ben en dat doe ik ook echt wel! Maar ondertussen is Nederland voor mij paradijselijker dan Sint Maarten. Je beseft je hier pas hoeveel je hebt in Nederland, hoe leuk de mensen zijn die daar zijn en hoeveel je houdt van de mensen die je achter hebt gelaten. Zeker tijdens kerst merk je dit soort dingen!
Dus ik zal jullie beloven te genieten van mijn laatste vier (!) weken hier op het eiland, maar stiekem ben ik al wel aan het aftellen om terug te gaan naar huis! Maar voordat ik ga horen jullie absoluut nog van me, dat weet ik zeker!

De gebruikelijke dikke zoenen vanaf mijn tropische eilandje!!

  • 06 Januari 2013 - 22:42

    Thomas:

    Super leuk verhaal weer! Hier is het ook al flink aftellen geblazen hoor! Kan niet wachten!

    xxx

  • 07 Januari 2013 - 07:53

    Cathy:

    Good to hear from you again Jette. You've done loads of new things while you've been over there. Enjoy your last four weeks. We're looking forward to seeing you back here. Stay safe X

  • 07 Januari 2013 - 10:06

    Jeanine:

    Ha lieverd!
    Het is duidelijk, het waren heftige weken die feestdagen :P Maar je bent er heelhuids door gekomen en klaar voor de eindsprint, is het zo? Hier is een grijze januarimaand van start gegaan, dus we tellen af tot jij met je zomerse hoofd over 4wk op Schiphol staat! P.S. Vergeet niet je stageverslag te schrijven!
    Kus, mama

  • 07 Januari 2013 - 15:31

    Rueda:

    Leuk je verhalen, Jette, dEUS ff doorbijten maar, de laatste weken!
    El een super gave boot en transfer wagen, zeg!

  • 07 Januari 2013 - 18:25

    Marloes Kornelis:

    Hee Jette! :)

    Ik snap precies je heimwee gevoel. Niks beter dan lekker bij je familie en vrienden zijn, hoe super het ook is in het buitenland. Heeel veel plezier nog je laatste weekjes! Kuss!

  • 11 Januari 2013 - 12:30

    Fie:

    Jetje!!

    Mooie verhalen weer, maar inderdaad niet de kerst zoals je m bent gewend! Maar maak je geen zorgen, hier was het ook een beetje raar met herfstige temperaturen en regen, niet de sneeuw die je wil!
    Ik kijk er erg naar uit om je weer te zien!

    Liefs,
    Fie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jette

Actief sinds 29 Aug. 2012
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 19233

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2012 - 04 Februari 2013

Sint Maarten

Landen bezocht: